El rol docent ha
exigit una transformació profunda i transcendental al llarg de la història de
l'educació. En ple segle XXI en temps d'abundància cognitiva i d’una societat
connectada en xarxa, aquesta, proposa nous reptes al mestre que ha de ser
conscient de les noves habilitats que implica el seu rol docent. La tasca
principal del docent és guiar, educar i ensenyar als seus alumnes i la gestió
d’aquests tres verbs ha d'estar centrada en un “com” aconseguir aquest repte
diari i constant.
La
societat necessita docents compromesos si volem tenir alumnes compromesos. Els docents són el motor de l’educació actual i
sense el seu compromís i el seu treball exigent és impossible crear alumnes
competents i preparats pels temps que corren. El perfil de professors
compromesos és aquell que cerquen estar més enllà de la seva "zona de
confort", estar envoltats d’un entorn deliberadament innovador i en
constant formació. Són mestres amb talent, passió i amb ganes de buscar
el seu continu creixement professional per a un bon acompliment en el seu
quefer educatiu. El professor compromès pensa en enriquir el seu
patrimoni professional i els fonaments del seu coneixement, destreses, mètodes
educatius i pedagògics ja que a major educació del mestre major seran els
beneficis en el procés de desenvolupament educatiu i cognitiu dels seus
alumnes.
El mestre del segle
XXI concep l’aula (presencial o virtual) com el lloc on investiga,
experimenta, modela, es comparteixen idees, es prenen decisions per a la
solució de problemes i es reflexiona sobre el que és necessari i pertinent
aprendre. El docent actual ha de tenir una actitud oberta i crítica
davant la societat de la informació i les TIC i la predisposició cap a
l'aprenentatge continu i l'actualització permanent.
Com a docents
compromesos hem de ser enginyosos, mantenir els ulls oberts amb els avenços
tecnològics, abraçant les noves oportunitats a mesura que sorgeixen, alhora que
col·laborem amb els altres i construïm relacions efectives. Hem de ser
precursors en compartir idees, inspirar i motivar. Un docent té una funció
privilegiada però també de molta responsabilitat d’on es redefineix
constantment i no pot mai aturar-se d’ aprendre. És un ofici de vocació
que de vegades és dur, però a l’hora estimulant i ple de repte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada